fbpx skip to Main Content
Uważność Na Złość – ćwiczenie

Uważność na złość – ćwiczenie

Od pewnego czasu na moich szkoleniach ICC wprowadzam elementy mindfulness. Co to takiego? Otóż jest to praktyka koncentracji na codzienności, bez osądzania i nadawania dodatkowych znaczeń, akceptacja tego, co się wokół nas dzieje. Dotyczy to także, albo nawet przede wszystkim, naszych myśli i uczuć i jest niezmiernie pomocne przy pracy ze złością. Proponowana metoda nie wymaga dodatkowego czasu, można praktykować ją przy wykonywaniu codziennych obowiązków.

Tryb audio deskrypcji

Z pewnością kiedyś zdarzyło ci się oglądać film z audio deskrypcją. Mówiąc najkrócej jest to metoda ułatwiająca osobom niewidomym odbiór sztuki wizualnej za pomocą opisu tego, co widać na ekranie. Powołując się na prosty przykład: wyobraź sobie, że oglądasz film i oprócz naturalnych dźwięków słyszysz dodatkowy głos lektora, który opisuje wszystko co się dzieje w kadrze. Mała próbka: Urszula pochodzi do okna. Przesuwa kubek. Na jej twarzy widoczny jest uśmiech. Siada na sofie… Warto zwrócić uwagę, że jest to tylko suchy i skrupulatny opis faktów, bez dodatkowych interpretacji czy ocen.

Jeżeli więc potrzebujesz wytchnienia od swoich myśli, możesz wykorzystać technikę audio deskrypcji do praktyki uważności. Gdy w Twojej głowie pojawią się myśli na temat zachowań innych osób lub złość, rozżalenie, że w marcu i kwietniu miało być inaczej niż jest, możesz to wyciszyć i nastawić się bardziej pozytywnie. Wykonując codzienne aktywności, takie jak spacer, mycie naczyń czy poranne leżenie dłużej w łóżku, możesz przestawić umysł w tryb audio deskrypcji. Na przykład, idąc na spacer do parku opisuj w myślach to, co aktualnie widzisz: Drzewo, biegający pies, żółte kwiaty itd. Bez interpretacji i ocen, tylko to co rejestruje twój wzrok. Uruchom wewnętrznego lektora i opisuj fakty, które masz w zasięgu wzroku, a po paru chwilach poczujesz zdecydowana ulgę. Powodzenia!

 

 

Rafał Nykiel – coach i trener ICC

 

 

Back To Top